renovera scout II

renovera scout II

Inläggav DPX sön 11 okt 2009, 19:03

Först har jag tänkt att bygga om hela golvet för att slippa problem där flera år framåt.
Jag kommer även att byta tröskellådor.

Jag har letat efter bra beskrivningar med bilder om hur jag skulle gå i väga, men har inte hittat något.
Jag vill helst skaffa mig all kunskap, material och ev. verktyg innan jag börjar.
Har ni bra tips ?
DPX
Medlem i Svenska IH Klubben

Re: renovera scout II

Inläggav alfscout mån 12 okt 2009, 19:53

Det tycks vara dåligt med tipsen, så jag får väl rycka in. De allra bästa bilderna som visar rostlagning i olika steg hittar du på nätet. Här följer förslag på sajter som jag kollat:

www.binderplanet.com
Sök på "rust repair" så hittar du bl.a. The Bubba Scout (med massor av bilder) och Rocker & Floor install pics (bra bilder där med)
Där finns också mycket info om SD33T dieslarna med bl.a. den riktiga färgsättningen och slangdragningen.

www.ihonlynorth.com
Knappa dig fram till IH Only Build-ups och kolla in Rodney's 1980 Turbo Diesel plus LD's Custom Scout (med bra chassibilder)

www.ihc-scout.de
Här finns en del bra bilder under rubriken Scout II Restaurierung

Kom igen om du behöver fler tips! :idea:
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav pwa mån 12 okt 2009, 22:42

Alfs tips är som vanligt ypperliga. Massor av bra info i de trådar han nämnde, så det är bara att läsa, läsa och läsa.
Lite allmänna tips om rostlagning är att om det har börjat rosta så fortsätter det gärna... Byt hellre för mycket plåt än för lite! Lämpliga verktyg att ha i arsenalen är en bra svets, riktiga plåtsaxar (både vänster och höger), och lite riktverktyg typ hammare och mothåll. En liten vinkelslip eller två är bra att ha, liksom diverse svetstänger, falstång och håltång.
Verktyg man kan klara sig utan (men har man dem så blir de mer eller mindre oumbärliga) är bänkplåtsax och bockningsverktyg.

Plåt behöver man ju också, tjockleken bör vara sisådär 1 mm, till golv föredrar jag 1,25 mm eller grövre, beroende på vad som finns tillgängligt till ett vettigt pris.
Ett gott humör, massor av fantasi, och en bra förbandslåda är inte heller fel att ha i närheten... :mrgreen:
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Paul(snabel-a)Wargenstahm(punkt)se
http://ih.kicks-ass.net Uppdaterad 2009-09-24
1967 Travelall 1000B Uppdaterad 2009-09-09
1964 Travelall C1200 Uppdaterad 2010-01-25
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav DPX tis 13 okt 2009, 20:58

Tack för era goda råd.
Då är det bara att hitta vettiga verktyg till vettiga priser och leta efter material. :roll:
DPX

Inläggav backstabber ons 14 okt 2009, 17:11

Om du känner att det känns jobbit kan du titta till mina bilder på min sida :lol:
Aldrig för sent : http://ih-scout.zoomin.se
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav DPX ons 14 okt 2009, 19:15

backstabber skrev:Om du känner att det känns jobbit kan du titta till mina bilder på min sida :lol:

ojoj, det var en hel del där ! :surpr: :lol:

Som jag tycker mig se på bilderna har du lagt nytt plåt ovanpå den gamla rostiga golvet. Stämmer det ?
När den nya var fixerad , tog du bort de rostiga delarna efteråt och byggde en ny ram där under ?
Byggde du egna tröskellådor ?
DPX

Inläggav DPX fre 16 okt 2009, 17:58

Nu skriver jag frågor istället för att jobba med bilen , när det är så tråkigt väder ute.

Jag har lite bromsstrul med Scouten.
Den beter sig följande:
När man har bromsat med färdbromsen , då måste man lyfta pedalen upp med foten, för att bromsarna ska släppa någorlunda.
Beror det enbart på huvudbromscylindern, eller är det någon returfjäder på pedalen som inte fungerar ?

Som jag nämde tidigare har jag någon anliggande broms. Jag såg att även bromsrörena har ytrost.
Jag tänker att det är lika bra att renovera bromscylinderna och bromsrören i samma veva.
Man kan köpa bromsrör och bromsrörsverktyg på Biltema. Men jag vet inte bromsrörenas inre dimension .
Har ni erfarenhet att använda Biltemas bromsrör i en Scout ?
Om Biltemas bromsrör har en grövre dimension än orginalet, räcker huvudbromscylinderns slaglängd då så att kolvarna rör sig tillräckligt långt ut ?
Skapas det då tillräckligt hög tryck då pga. volymökningen i rörena ?
DPX

Inläggav pwa fre 16 okt 2009, 19:06

DPX skrev:Nu skriver jag frågor istället för att jobba med bilen , när det är så tråkigt väder ute.

Jag har lite bromsstrul med Scouten.
Den beter sig följande:
När man har bromsat med färdbromsen , då måste man lyfta pedalen upp med foten, för att bromsarna ska släppa någorlunda.
Beror det enbart på huvudbromscylindern, eller är det någon returfjäder på pedalen som inte fungerar ?

Låter mer som vacuumservot tycker jag. Men det är aldrig fel att ge huvudcylindern en renoveringssats också.

DPX skrev:Som jag nämde tidigare har jag någon anliggande broms. Jag såg att även bromsrörena har ytrost.
Jag tänker att det är lika bra att renovera bromscylinderna och bromsrören i samma veva.
Man kan köpa bromsrör och bromsrörsverktyg på Biltema. Men jag vet inte bromsrörenas inre dimension .
Har ni erfarenhet att använda Biltemas bromsrör i en Scout ?
Om Biltemas bromsrör har en grövre dimension än orginalet, räcker huvudbromscylinderns slaglängd då så att kolvarna rör sig tillräckligt långt ut ?
Skapas det då tillräckligt hög tryck då pga. volymökningen i rörena ?

Rörens storlek har ingen betydelse för varesig tryck eller slaglängd. Det hela avgörs av kolvarnas area. Hydraulik i ett nötskal.
Rören är i de flesta fall 3/16 tum i innerdiameter, och är ett av rören grövre så är det det som går till bakbromsarna, så är det 1/4 tum. Du kan handla Biltemas rör och koningsverktyg, de funkar bra och jag har också använt dem. Ta inte de billigare kopparrören, utan de lite dyrare belagda, och skaffa en liten rörskärare också, om den nu inte ingår i satsen med koningsverktyg.
Försök lossa de gamla rören utan att försöra nipplarna och återanvänd dem. Det är inte säkert att de finns på Biltema... Speciellt inte de för 1/4 rören. Malmö Bromsservice har börjat ta jäkligt bra betalt för rörnipplarna, någon lite ovanligare har kostat över 25 spänn styck och det tycker i alla fall jag är ohemult.

Förresten, när du ändå är igång med bromsjobb så köp repsatser till alla cylindrarna och ett honingsverktyg om du inte redan har ett. T-sprit är ett utmärkt kylmedel när man honar bromscylindrar.
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav Jake fre 16 okt 2009, 21:36

Jag håller själv på med det du ska göra och använder mig av "the bubba scout" -tråden på binderplanet. Nya trösklar kan du få tillverkade av en smidesverkstad om du vill ha exakt bockning med korrekt radie. Jag har just låtit en verkstad bocka 170cm och det kostade 500kr. Ska du renovera hela golvet så råder jag dig till att modifiera det en aning med dels grövre plåt (2mm i golv) och fyrkantsprofiler som går tvärs i stället för de bockade plåtarna. En annan sak som du bör ha med i beräkning är att de nedre hörnen på dörrhålet (dog legs) brukar rosta bort och de är svåra att tillverka. Jag köpte nya från USA men det är dyrt så var försiktig när du slipar runt dem.
Annars är Scouten en tacksam bil att lära sig plåt med. Mycket går att lösa med en vanlig kantvik och en bra migsvets.

Lycka till!
Jake

Inläggav backstabber lör 17 okt 2009, 11:40

Dina anliggande bromsar kan oxå ha med broms slangarna att göra.
Om man har otur så kan gummit innuti släppa så det blir som en back ventil.
Det hade jag på en bil och mycket blev bytt innan jag hittade felet :lol:
Aldrig för sent : http://ih-scout.zoomin.se
Användarvisningsbild
backstabber

Inläggav DPX mån 03 maj 2010, 21:37

Dax att uppdatera tråden efter vintern.
Nu har jag äntligen tid för Scouten igen.
Under vintern hittade jag skaffat en trefas svets och delar börjar vara hemma.

Nu har jag börjat jobba med bromsar. Dom kärvar inte nu.
Det fanns lite kärvt på höger bak, men nu släpper den fint.
Jag hade även problem med den vänstra frambromsen, som ville inte släppa riktigt.
Jag tog loss dess keramisk kolv , gjorde det rent och monterade tillbaks med dom gamla packningar ( hela och fina).
Sedan luftade jag bromsarna (och tryckte på knappen för frambromsar ).

Till FRÅGAN :
När jag trycker på bromspedalen då kan jag tycka ner 2/3 när bilen är inte igång.
Bromspedalen vill inte heller komma upp på riktigt den sista biten ( bromsljuset är fortfarande tänt ).
När man pumpar på pedaler känns det olika på olika gånger och ibland kommer pedalen fullt upp som den ska.

När motorn är på gång, kan jag trycka bromspedalen sakta i botten, men då måste jag använda en hel del kraft för att lyckats ( 150-200 kg).
Även då kommer pedalen inte upp den sista biten.

Kan det bero på att att jag fortfarande har luft i systemet ? ( När motorn är på gång, då orkar den komprimera mer och då går pedalen på botten, gissar jag )
Eller
Finns det en läcka i huvudbromssylindern ? ( skulle läckan påverka att pedalen inte kommer upp helt ?) ( men det verkar inte läcka när jag inte har motorn på gång
Jag antar att om det skulle finnas en läcka i huvudbromscylindern, då skulle jag även kunna trycka den på botten långsamt även då när motorn inte är på gång. )

Eller
Är det något strul med vacumservon ? Kan det vara någon returfjäder som inte fungerar där?

Jag har en reservdelsbil ( 1976, bensinare ) 20 mil borta, den har ståt 10 år. Har den likadan vacuumservo och huvudbromscylinder som min ( 1980, diesel ) ?
Finns det någonstans en renoveringstillsats att köpa i Sverige ? Eller en smidig ,snabb och säker leverans utomlands, en firma som förstår vad jag ska ha exakt, så att man får rätt delar på en gång ?
DPX

Inläggav alfscout tis 04 maj 2010, 20:54

Idag har jag pratat med ett par mekaniker. Båda gissar på att det är bromsservon som är kass.
Ett bergsäkert sätt att kolla det är att först trampa på bromspedalen när motorn inte är igång tills pedalen känns stum. Sedan håller du kvar foten på bromspedalen samtidigt som du startar motorn. Om bromsservon fungerar ska pedalen då sjunka ner en bit.
Jag tycker att du ska ta kontakt med Martin på IH-service och höra om de inte har en begagnad servo att sälja.
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav DPX ons 05 maj 2010, 12:54

Tack för tipset jag ska testa det lite senare.
Jag har en reservdelsbil -76 bensinare, där jag skulle kunna blocka ut servon.
Jag antar att den är likadan ?
( reservdelsbilen ligger 20 mil härifrån så jag kan inte åka och kolla det just nu )
DPX

Inläggav pwa ons 05 maj 2010, 17:01

Låter onekligen som servot, möjligen i kombination med lite luft kvar eftersom det inte ska gå att trycka ner bromsen i botten alls.
Om du ska byta servot så kan det vara läge att titta lite på en hydraboost istället, speciellt om det är en diesel du har eftersom vacuumpumparna är lite känsliga och gärnaa lägger av. Många som gjort konverteringen till hydraboost säger att det är det bästa de gjort, och jag (som har HB på båda mina hinkar) håller med fullständigt.
En sak att hålla koll på när du byter servo är hur långt pinnen som trycker på kolven i huvudcylindern sticker ut. Det kan vara lite olika mått beroende på vilken huvudcylinder som använts.
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav DPX ons 05 maj 2010, 21:34

Den där hydraboosten kan bli aktuellt senare, antar att den kostar en hel del.
Just nu är det första prio att få bilen i trafik.

Jag beställde ett par delar från Hansen Racing bla. renoveringssats för huvudcylinder.
Jag märker att den vill inte suga vätska speciellt när jag ska lufta på frambromsar.
Senast idag när vi skulle lufta bromsarna , kom det luft även mellan servobehållaren och huvudbromscylindern.

Jag börjar med att byta packningar av huvudbromscylindern.

Finns det renoveringssats för " combination valve " ?
Jag är nämligen osäker om den fungerar som den ska.

Har andra bilar än IH en " combination valve" ? I så fall skulle kanske Hansen Racing kunna fixa delen.
Vissa bromsdelar, strålkastare och huvudbromscylinderpackningarna kom dagen efter. Det var riktigt bra !
DPX

Inläggav alfscout tor 06 maj 2010, 11:01

Ventilen du skriver om fördelar bromsverkan mellan fram- och bakbromsar. Såvitt jag vet kan den inte renoveras, men Hansen Racing kan säkert fixa en ny åt dig. Det finns också en typ av ventil med manuell inställning, bl.a. fabrikat Jeg. Jag kollade på nätet och fick ett pris på ca 40 dollar. På Planet Binder finns det också åtskilliga sidor som behandlar just "proportioning valves" till Scout och andra IH. Good luck!
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav pwa tor 06 maj 2010, 16:29

Två frågor;
1, Kanske en dum fråga, men har du satt de nya packningarna på rätt håll?
2, Har du gjort en "bench bleed" på huvudcylindern innan du monterade den?

Varför är du osäker på att combination valve inte funkar som det ska? De brukar klara sig hur länge som helst nästan...

Åh, en sak till... Har du kollat så bakbromsarna är riktigt justerade? Det kan ge effekten av en mjuk och låg bromspedal.
Paul Wargenstahm

Seniorkonsult
Användarvisningsbild
pwa

Inläggav DPX fre 07 maj 2010, 11:42

Igår monterade jag packningarna enligt ritningarna och luftade huvudcylindern innan montering.

Om ventilen strular sig kan jag köpa en ny av Martin.
Men jag har inte hunnit lufta hela systemet ordentligt än.

Igår lyste alla parkeringslysen, men inte idag :sad2: ,
Hel- och halvljus fram, bromsljus och blinkers både fram och bak fungerar.
Hjärngymnastik väntar, men kanske inte så mycket arbete, det ska regna hela helgen och bilen står ute.
DPX

Inläggav alfscout fre 07 maj 2010, 11:59

Låter som dålig jord, tycker jag. Det råkade jag ut för tidigare men inte numera, sedan jag monterade en extra "strumpa" mellan motorblock och torpedvägg. Oftast var det de bakre parkeringsljusen som strulade. Har du kollat att de små metalltungorna som håller dem på plats har bra kontakt med karossen?
Användarvisningsbild
alfscout

Inläggav DPX fre 07 maj 2010, 20:50

Det var dålig kontakt i kabelskarvarna bakom högra bakljus och dåliga kontakter bakom mätarbelysningen också.
I dag är dom åtgärdade och fungerade, idag i alla fall :lol:

Så småningom ska jag ta tag i även innebelysningen.

Från den ena till det andra :
Framaxelns drivknutar vid hjulen ; hur stor spel får det vara mellan diffen och hjulen ?
( Jag menar inte klappen i själva drivknuten utan spelet i axeln som går mellan diffen och hjulen )
En rör sig ca. 1mm ut och in och den andre lite mer .
DPX

Inläggav DPX tor 20 maj 2010, 20:20

Nu har jag bytt oljorna.
Jag ringde till förra ägaren , han sade att det var diff i bakaxeln.
Så jag har köpt rätt olja.

Idag provade jag svetsa lite i provbitar.
Det är inte bara bilen som är rostig, även min svetskunskaper har sett bättre dagar.
men det börjar ta sig nu.

Så nästa steg blir att börja fixa dom inre framskärmar.

Meningen är att få den besiktat före 1.7.
DPX

Inläggav DPX mån 07 jun 2010, 20:40

Nu har jag jobbat en hel del under senaste tiden.
Tom. under nationaldagen jobbade jag lite, men sedan tog vi en båttur ( lyssnade bigblocks ljud , 498 ) och käkade glass.

Jag är nu klar med framskärmar, torpedväggen , vänstra sidans balkar och karossfästen bakom vänsterdörren.
Jag använde inte fyrkantsrör till tvärgående balkar utan lät en lokal hantverkare tillverka profilen enligt mina ritningar.
Det kan bli för stumt om man får krock från sidan. Det är bättre att den ger lite efter vid en sådan situation så
att det inte blir så kraftig rörelse åt sidan.
Bilagor
201006071208.jpg
201006071208.jpg (162.22 KiB) Visad 236 gånger
DPX

Inläggav DPX sön 27 jun 2010, 08:49

Jag besiktade Scouten den 23.juni, allt annat gick bra , men jag fick
anmärkning för anliggande vänster frambroms.
Bilen hade ju stått stilla flera år , så det var inget konstigt med det.
Jag kunde bara köra närmaste vägen till besiktningen.

Efter besiktningen rullade bilen relativt bra, när jag hade kört mer med bilen.
Jag ska nu byta kolv och kolvpackningar, som jag har hemma.

Nybesiktningen är tisdag den 6. juli .
DPX

Inläggav DPX fre 30 jul 2010, 22:19

Nu är jag hemma för det är inte riktigt någon båtväder just nu.
Jag har kört lite kortare sträckor med Scouten nu när den är besiktad.
Jag planerar att lägga nu ett släpvagns-plywood- skiva bak på lastutrymmet.
Jag köpte en skiva på 2500 x 1500.

Först ska jag såga några mallar av både papp och masonitskiva.
Det ska ju passa in exakt.

Plåten är målad och jag funderar att lägga rostsyddsmedel mellan plåten och skivan.
Skivan ska sedan skruvas fast.
Har någon annan gjort något likande, erfarenheter av det ?
Jag antar att det blir lite tystare...

Jag har inte bestämt mig hur jag ska täcka golvet där framme, troligtvis med en heltäckande tjock gummimatta ( rostskyddsmedel under mattan ).

Navlåset verkar inte fungera så som de ska.
När jag roterar framhjulen för hand, då roterar främre kardanen även om det är i läget " auto".
Ideér?
DPX

Inläggav alfscout lör 31 jul 2010, 11:55

Ett plywoodgolv kan inte vara fel, i varje fall inte enligt min mening. Jag skriver så därför att bilfolk i allmänhet vill jobba med plåt. Som jag tror att jag sagt vid något tidigare tillfälle skulle jag till och med ha kunnat tänka mig ett Scoutgolv av teakplank eller liknande. Det är vikt i ett sådant material, och Scouten är lite för lätt i rumpan, det känns i varje fall vintertid. En eller annan cementsäck i lastutrymmet förbättrar klart vägegenskaperna i snö och halka.
Nu har jag ett golv av durkaluminium och det fungerar bra. Mellan avbärarna och plåten har vi lagt gummimassa så att det inte knarrar och knirkar när karossen rör sig. Fungerar utmärkt.
Av erfarenhet är jag skeptisk mot alla heltäckande täta mattor eftersom jag ännu inte sett en Scout som håller 100 procent tätt. För egen del har jag vis av alla rostskador orsakade av läckande vatten (som man glömmer att torka upp) nu lagt ett par självhäftande plattor in mot "tunneln" och sen en typ av ventilerande utematta i ett par bitar. Mattan ligger lös så att jag kan torka eventuellt regnvatten. För säkerhets skull har jag också borrat ett par avtappningshål vid främre och bakre dörrstolparna. Det hjälper i störtregn. Ett par dyvikor kan inte heller vara fel.
Så till framhjulsnaven. Såvitt jag förstår är det någon som brukat grovt våld på den rätt känsliga mekanismen och kanske brutit av en liten fjäder. Snurrar axlarna med på båda hjulen eller bara på det ena? Skrapar det när du snurrar hjulet och händer inget när du med fingrarna vrider navet mellan Auto och Lock?
Navlåsen måste fettas in ibland för att inte kärva och problemet kan vara så enkelt. Annars finns det reparationssatser med smådelar att köpa. Det blir billigare än att köpa nya nav.
Användarvisningsbild
alfscout

Nästa

Återgå till Teknik